موبایل
آدرس کلینیک

انواع پروتز دندانی


اگر یک یا تعدادی از دندان ها دچار نقص ساختاری شود، تهدیدی برای سلامت دهان محسوب مي شود، زیرا این نقص قادر به خودسازی و بهبود نیست. بنابراین، دندان مصنوعی یا پروتز دندان برای جایگزینی این دندان های از دست رفته و برگرداندن زیبایی به فرد ضروری است.ایمپلنت دندانی جزء اصلی پروتزهای مدرن می باشد.
مهمترین هدف استفاده از پروتز دندان بازسازی و بهبود عملکرد دهان و دندان به ویژه عمل جویدن می باشد. بنابراین جهت کارآمدی بیشتر، دندان مصنوعی باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که بطور مثال دو دندان مخالف هم به خوبی بر روی هم قرار گیرد و این مستلزم آن است که از نظر ارتفاع و شکل هندسی بخوبی طراحی شده باشد.
عوامل مهم در عملکرد طولانی مدت پروتز دندانی عبارتند از : مقاومت در برابر سایش دندان های مخالف و عدم ایجاد خستگی فرد در امر جویدن ، آسایش و طول عمر. ساییدگی بیش از حد بافت دندان می تواند باعث آسیب رساندن به سلامتی و عملکرد دندان های طبیعی شود.
پروتز ثابت، پروتز متحرک و پروتز ایمپلنت، از انواع پروتز است که تا حدودی با آن‌ها آشنا هستید.
پروتز ثابت:
پروتز ثابت دندان به پروتزی اطلاق می گردد که بر روی دندان طبیعی تراشیده شده و یا بر روی پایه دندان از طریق چسب و یا قفل های مکانیکی ثابت می گردد. پروتزهای ثابت راحت تر از پروتزهای متحرک می باشند، بدین جهت اکثر افراد پروتز ثابت را ترجیح می دهند. علاوه بر راحت تر بودن پروتز ثابت از لحاظ زیبایی نیز بهتر از پروتز های متحرک بوده چرا که در پروتز متحرک پایه فلزی و اتصالات ممکن است زیبایی شناسی بصری را کاهش دهد. پروتز ثابت شامل دو نوع روکش دندان (تاج یا کراون) و بریج دندان می باشد.
 
کراون:
کراون یا تاج یا روکش دندان، پروتز ثابت دندان می باشد. روکش بر روی یک دندان تراش خورده سوار می شود. در موارد مختلفی می توان از روکش دندان استفاده نمود از جمله:
– ترمیم دندان شکسته شده یا به شدت آسیب دیده و محافظت از دندان ضعیف
–  زیبا سازی و پوشش دندان هایی که به شدت تغییر رنگ داده و یا اینکه حالت طبیعی خود را از دست داده است.
– پوشش ایمپلنت دندان
 
بریج دندان:
زمانی که یک یا چند دندان افتاده باشد از بریج دندان استفاده می شود.  روش مرسوم بریج دندان بریج دندان زمانی استفاده می شود که در دو طرف دندان از دست رفته دندان های طبیعی قرار دارد. در این حالت دندان های طبیعی تراشیده شده و به عنوان پایه های بریج دندان استفاده می شود. بریج دندان یک پروتز ثابت است که با پوشاندن محل دندان‌های افتاده باعث بهبود عملکرد و زیبایی دندان‌ها می‌شود.
 
پروتز پارسیل
پروتز دندانی پارسیل یکی از انواع پروتزهای دندان متحرک به حساب می آید. پروتزهای دندانی پارسیل متحرک، مناسب بیماران بی دندان یا کم دندان است. پروتز دندان پارسیل همانطور که از اسم آن مشخص است به راحتی داخل دهان گذاشته و یا خارج می شود.
پروتز دندانی پارسیل شامل چند دندان متصل به یک پایه پلاستیکی و همرنگ لثه است. این دندان ها به وسیله یک اسکلت فلزی بهم متصل شده اند پروتز دندانی پارسیل با گیره‌های فلزی به دندانهای طبیعی شما وصل می‌شود. این گیره ها دیده نمی شوند و دارای کیفیت ساخت بالایی می باشند.
 
 
  • پروتز کامل یا همان دست دندان مصنوعی
پروتزهای کامل بعد از کشیدن دندانهای باقیمانده در دهان گذاشته می شوند. بدین منظور، از دو فک بیمار قالبی دقیق را تهیه می کنیم و طی مراحل مهم حساس و دقیقی با همکاری تکنیسین های پروتز دندانی و در محدوده زمانی بین یک هفته تا ده روز دست دندان را تحویل خواهیم داد. مزیت این نوع پروتز این است که بیمار در طی دوره بهبودی، بی دندانی کامل را تجربه نمی کند.در این راه مجربترین تکنسینها و مجهزترین و مدرنترین لابراتوارها را به خدمت گرفته ایم تا دندان مصنوعی با ظاهری طبیعی و جذاب برای شما به ارمغان بیاوریم.
 
مدت دوام پروتز دندان:
عادت کردن به پروتز دندان در ابتدا مدتی طول می کشد. به علاوه، به دلیل التهاب بافتی داخل دهان باعث می شود پروتز در جای مناسبش ثابت نشود. این امر باید در ملاقات های منظم با دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم پروتز دندان می تواند تنظیم شود.
 
همواره رعایت بهداشت مدت دوام پروتز دندانی را طولانی می کند. پروتز دندانی که به خوبی تمیز نگه داری شود، می تواند در طول حیات فرد دوام داشته باشد.
 
نحوه مراقبت از پروتز دندان متحرک:
 
نیمی از رمز موفقیت پروتز دندان متحرک در نحوه استفاده درست و نگهداری از آنهاست توصیه میشود که در روزهای اول استفاده از پروتز دندان، حتی در هنگام خواب به منظور عادت، دندان مصنوعی را خارج نکیند.
 
حداقل دوبار در روز پروتز دندان مسواک زده شود.
 
- هنگام تمیز کردن پروتز دندان مراقب افتادن آن از ارتفاع باشید.
 
- با مسواک مخصوص دندان مصنوعی، سطح خارجی و داخلی پروتز و با یک مسواک بسیار نرم، لثه و مخاط داخلی دهان تمیز شود. .
 
- هنگام عدم استفاده، پروتز دندان در یک ظرف آب نمک قرار داده شود.